Rubriky
Moto

Nové auto – sen každého chlapa

Už ste sa s tým stretli, že aj váš chlap by najradšej kúpil nového tátoša a to váš privádza do šialenstva tak ako mňa? Veď sa predsa nebudeme čím viac zadlžovať, keď už teraz máme dosť veľké výdavky na byt, stravu a iné záležitosti. Ale nie, on si zmyslí, že najlepšie bude kúpiť nové auto. Pretože to staré auto sa aj tak stále kazí a nové sa určite kaziť nebude. Má tam predsa záruku. No vy ho poznáte, že je lenivý ísť si tú záruku aj uplatniť, takže je to vlastne to isté ako keby ste mali staré auto. Opraviť ho dá až potom ako uplynie jeho záruka. Ach, tí chlapi. Stále by len vyhutovali auto ako keby to bolo to najdôležitejšie v živote. No nie?športové vozidlo.jpg

Prečo chce mať nové auto?

Auto je niečo s čím sa chce chváliť snáď každý chlap. Racionálne dôvody pre kúpu staršieho vozidla neberú do úvahy. Zmysleli si, že by chceli nové auto a preto nechcú z tohto svojho trvania ustúpiť. Je to s nimi naozaj ťažké, keď si tak zoberiete, že vy nemáte takéto výkvety, ale iba oni. Sú to stále veľké deti, ktoré musia mať všetko, čo si pomyslia. Lebo keď nie, tak sa budú durdiť.chlap opravuje auto.jpg

Máme nejaký príklad z praxe? Začítajte sa.

Chvalabohu, môj chlap je taký, že každú chvíľu chce niečo iné. Nikdy by som nebola povedala, že to raz takto napíšem, že je to chvalabohu. Občas mi to pekne lezie na nervy, ale keď sa teraz nad tým zamyslím, tak to má aj svoje výhody. Viem, že keď jeden deň tvrdí, že kúpi nové auto, tak na druhý deň ho už nebude chcieť kúpiť. Znova príde s tvrdením, že staršie auto je lepšie alebo, že opravíme to auto, ktoré máme. Je to síce trošku zdĺhavé, kým dospeje do štádia môjho názoru, ale predsa len sa dá aspoň trochu ovplyvniť a netrvá si na svojom neustále. Vlastne vôbec si netrvám na svojom 😀 vždy mení názory, len čakám, kedy zmení názor na mňa… Ale nie, to vraj určite nezmení, ani sa to ešte nestalo za tých pekných pár rokov.

Rubriky
Moto

Konečne sa aj u nás začína s budovaním nabíjacích staníc

Už sa to pomaly blíži aj k nám. V meste Vysoké Tatry vybudujú nabíjaciu stanicu pre elektromobily za milión eúr.  Pôjde vraj o rýchlo nabíjaciu stanicu, presnejšie hub  aký u nás nemá obdobu. V plánovanom projekte teda nájdeme okrem klasickej nabíjačky pravdepodobne aj nákupnú zónu. To samé o sebe určite priláka množstvo návštevníkov a to aj v prípade ž nebudú potrebovať nabiť svoje vozidlo. Či v prípade že ešte stále jazdia v klasickom aute.Tesla, nabíjacia stanica.jpg
 
V spolupráci mesta Vysoké Tatry a spoločnosti ZSE vyrastie nabíjací hub na parkovisku v Novom Smokovci. Ako a vyjadril poradca pre strategický rozvoj pán Eugen Knotek. Tieto stanice dokážu nabiť auto do siedmych minút a rozhodne tak pomôžu v rozvoji lokality.  Síce sa dá len ťažko teraz overiť či je spomínaných sedem minút reálne alebo nie, každopádne je to lepšie ako keby boli nainštalované klasické nabíjačky. Predsa tam pôjdete za oddychom a nie čakať kedy sa vaše vozidlo konečne nabije. Samozrejme ak by sme sa mali baviť ďalej o technickej časti, tak sa pravdepodobne bude jednať o niekoľko staníc s výkonom od 150 do 350 KW. Pravdepodobne pôjde o technológiu HPC. Niekto by mohol namietať že v prípade nabíjania viacerých vozidiel a ešte k tomu aj plnom vyťažení zákazníckej zóny dôjde k nadmernému odberu elektriny a sieť to nemusí zvládnuť. No myslelo sa aj na to. Keďže časť energie by mala byť uskladnená v batériách a tak tiež časť by mala byť získaná zo solárnych panelov Každopádne to ukáže až čas, ako tomu nakoniec bude.Parkovisko pre nabíjanie áut.jpg
 
Aby s zabezpečila návratnosť projektu počíta sa že v zákazníckej zóne , ktorá sa vybuduje v druhej časti projektu. Bude možné dobíjať aj kolobežky , elektrobicykle či elektromotorky. Pretože sa jedná o finančne pomerne náročný projekt na obavy nie je miesto. Niektorý mali totiž obavu či len nevyrastie ďalší škaredý prístrešok za nehoráznu sumu. No zatiaľ to vyzerá že v tomto prípade sú akékoľvek obavy absolútne neopodstatnené.  A tak nám motoristom neostáva nič iné iba si počkať kým to postavia . A potom si už len užívať pohodlie niekde v kaviarničke počas toho ako sa naše auto bude nabíjať.
 

Rubriky
Moto

Riadiť vozidlo v nevyhovujúcom technickom stave je hazard so zdravím a životom celej posádky

Pri vyslovení slova čap motoristi istotne vedia, o čom je reč. Hovoríme o súčasti riadenia vozidla, ktorého stav netreba podceňovať, pretože má tendenciu časom sa opotrebovať, čo môže spôsobiť problém aj ostatným komponentom. A určite nikto z nás nemá záujem riadiť vozidlo v zlom technickom stave, ktorého riadenie je život ohrozujúce, navyše, ak v ňom nesedíme sami…pneumatiky.jpg

Posilňovač pomáha, ale aj zaťažuje
Zmeniť smer auta je možné len v prípade, ak je aspoň jedna jeho náprava ovládateľná. Ovládanie smeru a tlmenie nárazov majú na starosti kolesá, ktoré ovláda spojovacia tyč riadenia, teda čap. Tie sú guľovitého tvaru a sú prepojené so spojovacou tyčou. Ich úlohou je udržiavať žiadaný smer automobilu usmerňovaním kolies. Aby bol tento pohyb bezpečný, čapy musia mať úplnú voľnosť pohybu. V súčasnosti však existujú posilňovače riadenia, tie pomáhajú vodičovi prekonávať veľký odpor pri otáčaní kolies, ale na druhej strane zaťažujú hlavy spojovacej tyče riadenia. Napriek tomu hlavy vydržia aj viac ako 100 tisíc kilometrov, ale tiež majú svoju životnosť. Pri jej poškodení vám už zostáva len ju vymeniť.

Rozoznať, či je čap už poškodený, by nemal mať problém ani laik:
-pri otáčaní volantu počuť zvláštne pukanie
-narušená geometria a v nadväznosti na ňu viac opotrebované pneumatiky
-citeľne väčšia vôľa volantu
-automobil nedrží obvyklú stopu
-nárazy do riadenia pri brzdení (za istých okolností)autonehoda.jpg

Opravu zverte odborníkom
Výmenu čapu odporúčame zveriť do rúk odborníkom, pretože laický zásah a oprava by vás mohla stáť aj viac ako len pokrčené plechy. Vo väčšine prípadov sa odporúča vymeniť celý komponent spolu s tyčou riadenia. Samozrejmosťou po takomto zásahu je následné nastavenie geometrie a premeranie.
Problémy s riadením vozidla netreba podceňovať a na jeho oprave sa neoplatí šetriť, keďže pasažiermi vozidla sú aj vaši blízki a vy ako vodič máte za nich zodpovednosť.