Teraz sa ukázalo, že údaje boli predané labouristickej strane v roku 2017, aj keď súhlas sa nevzťahoval na politické strany. Stránky sú teraz vystavené pokute za zneužitie osobných údajov.
Prípad je súčasťou vyšetrovania komisára pre informácie o politickom digitálnom marketingu v súvislosti s dátovým škandálom Cambridge Analytica.
To, čo začalo s pohľadom na zneužitie údajov na Facebooku, teraz otvorilo okno komplexného ekosystému online reklamy a vrhlo svetlo do nepriehľadného sveta sprostredkovania dát.
Čo je maklér údajov?
Údaje boli opísané ako „nová ropa“ a sprostredkovatelia údajov zohrávajú obrovskú úlohu pri získavaní hodnoty z našich osobných informácií vo všetkých jej formách.
Zhromažďujú ho zo stoviek zdrojov, vrátane informácií o sčítaní, prieskumov, verejných záznamov a programov vernostných kariet. Tieto informácie potom predávajú iným organizáciám. Spoločnosť Facebook čelí pokutám vo výške 600 000 eur z britského monitorovacieho centra
Jeden výskumník, ktorý v roku 2014 písal o úlohe sprostredkovateľov údajov, opísal celé odvetvie ako „do značnej miery neviditeľné“.
Je to odvetvie, ktoré bolo doteraz neregulované, hoci zavedenie všeobecného nariadenia o ochrane údajov v EÚ dalo viac na „prevádzkovateľov údajov“, aby sa používateľom podarilo pochopiť, ako sa používajú ich informácie.
Kto sú veľkí hráči?
Acxiom a Experian sú pravdepodobne najznámejšími sprostredkovateľmi dát a robia veľa peňazí. V roku 2018 sa očakáva, že spoločnosť Acxiom dosiahne približne 95 miliónov USD a nedávno ju kúpila mediálny reklamný gigant IPG.
Existujú však tisíce menších hráčov v tomto odvetví spolu s aplikáciami a webovými stránkami, ktoré zaregistrujú používateľov na jeden účel a žiadajú o súhlas s použitím ich údajov, ktoré sa potom predávajú inzerentom.
Ako súčasť svojho vyšetrovania kancelária komisára pre informácie (ICO) vyšetrovala spoločnosť Experian, Lifecyle Marketing (majitelia denníka Emmy), CACI a Data8.
Ako sa podieľajú na Facebookovom škandále?
Digitálna kampaň je teraz mimoriadne dôležitá pre politické strany. Zahŕňa potápanie do často komplexných vzťahov s maklérmi údajov a firmami na analýzu údajov.
V prípade Facebooku mali tri partnerstvá s dátovými maklérmi – s Acxiom, Experian a Oracle Data Cloud. Takisto umožnila politickým stranám zacieliť publikum podľa pohlavia, miesta, záujmov a správania a ponúkla to, čo nazývala službou kategórií partnerov, čo inzerentom umožnilo čerpať z informácií zostavených sprostredkovateľmi údajov.
Tieto údaje umožnili politickým stranám ďalej zdokonaľovať svoje zacielenie na základe informácií o tom, či osoba vlastnila svoj dom, či chcú kúpiť nové auto, alebo či sú lojálnymi zákazníkmi konkrétnej značky.